U gebruikt een zeer verouderde browser, gelieve uw browser up te daten.

2018: Het jaar van de doorbraak voor hybride wagens?

GMAN, 16 oktober 2017 - Toyota

Er is een duidelijke verschuiving aan de gang binnen de autowereld. Het afgelopen jaar zagen we de verkoop van fiscaalvriendelijke hybride wagens bij verschillende merken boomen. Uit de cijfers van Febiac, de Belgische automobielfederatie, blijkt dat de verkoop van hybride voertuigen stijgt: van 2,90% in 2016 naar 3,93% in de eerste helft van 2017. Van de 322.302 nieuw ingeschreven voertuigen waren er 2.671 hybride. Het aanbod hybride auto’s en hybride SUV’s blijft stijgen en steeds meer mensen kopen dus een hybride wagen. Vier op de vijf van deze wagens zijn van het merk Toyota.

Dankzij de fiscale aftrekbaarheid en lage CO2-uitstoot zie je ze steeds meer opduiken in het straatbeeld en dat is ook nodig als de lage-emissiezones worden doorgetrokken naar andere steden en gemeenten. Maar hoe zit het nu met de traditionele motoren? Verdienen zij nog een plaatsje in onze samenleving? We spraken met Hugo Hamers, CEO van de GMAN groep.

Tegenover ons zit Hugo Hamers. Een man in de fleur van zijn leven. Wanneer we vragen om zich voor te stellen vertelt Hugo dat hij niet alleen CEO is van de GMAN groep, maar ook trotse papa van vier kinderen. Zijn dagelijkse missie is om samen met zijn 120 werknemers enthousiast de uitdaging aan te gaan om de toekomst van GMAN rooskleurig in te vullen.

Wat is een hybride wagen?

Tijd om duidelijkheid te scheppen in het autolandschap. Wat is die veelbesproken hybride wagen precies? “Een hybride wagen is een auto die aangedreven wordt door een motor die ook de capaciteit heeft om elektriciteit op te vangen”, vertelt Hugo. “Zo kan een hybride auto elektrisch rijden, wat uiteraard niet te verwarren valt met een puur elektrische wagen. Hij heeft nog steeds een traditionele motor, maar hij kan ook elektriciteit opwekken waardoor hij gedurende x-tijd zijn batterijen kan opladen en je dus elektrisch kunt rijden.”

“Het is een totaal andere manier van rijden. Je rijdt niet alleen aangenamer en rustiger, maar de uitstoot van een hybride wagen ligt ook een heel pak lager, wat dan weer gunstiger is voor het milieu. Je kan denken, klinkt allemaal goed en wel, maar wat is nu de keerzijde van de medaille? Maar die is er bij een hybride wagen niet. Hij biedt hetzelfde comfort als een wagen met traditionele motor en je kan lange afstanden doen. Wat bij de meeste elektrische wagens niet het geval is. Je hebt meestal maar een range van 40 tot 60 kilometer, op enkele uitzonderingen na.”

Hoe werkt een hybride wagen?

“Een hybride auto rijdt elektrisch in de omstandigheden die het toelaten zoals bijvoorbeeld woon-werkverkeer. Als je maar een 15-tal kilometer naar je werk moet rijden, kan je dat gemakkelijk full elektrisch doen. Leg je een langere afstand af of ga je met je gezin op vakantie naar het zuiden van Frankrijk, dan is dit ook perfect mogelijk. Als de hybride auto merkt dat hij meer kracht nodig heeft of lange afstanden moet afleggen, schakelt hij over op je traditionele motor. Maar elke keer je afremt, gaat je wagen opnieuw energie herwinnen. Deze energie wordt omgezet in elektriciteit en zo kan je weer verder elektrisch rijden.”

Een hybride auto heeft geen stekker nodig

“Een groot voordeel van het aanbod hybride wagens bij Toyota is dat ze geen stekker nodig hebben. Je hoeft hen niet in te pluggen. Tesla is een voorbeeld waarbij dat wel het geval is. Hun volledig elektrische wagens moet je wel opladen, maar ze zijn voorlopig een van de weinige merken die een elektrische wagen hebben die een bereik van 500 kilometer heeft. Wij vinden dat het inpluggen, of net niet inpluggen van een hybride auto, hét grote voordeel van Toyota is. Je kan gewoon blijven rijden en je wagen laadt zichzelf op."

Het hybride-aanbod van Toyota

"Zonder er doekjes om te winden: Toyota heeft een ruime voorsprong op concurrerende merken op vlak van hybride wagens. Waarom? Ze hebben bijna dertig jaar hybride wagens in hun aanbod en bouwen reeds jarenlang hun expertise op, terwijl andere merken nog maar net de mogelijkheden van hybride wagens aan het ontdekken zijn. Denk maar aan de pionier onder de hybride auto’s: de Prius, de zuinigste hybride auto ter wereld. Zijn grote broer, de Grand Prius +, is zelfs de eerste hybride monovolume met 7 plaatsen. Verder bestaat het aanbod hybride wagens bij Toyota uit Auris, C-HR, RAV4 en Yaris. Het Japanse merk heeft dus als voorloper geen uitleg meer nodig over hybride wagens.”

Ontdek dé hybride wagens van Toyota in detail bij GMAN:

  • Toyota Prius: de eerste hybride auto ooit voor de grote massa, is vandaag cooler dan ooit. Ruim en knap met details die het verschil maken.
  • Toyota Grand Prius +: de grotere broer van de Prius is met een verbruik van slechts 4,1 à 4,4 liter per 100 kilometer en superlage CO2-uitstoot de gedroomde hybride zevenzitter.
  • Toyota Auris: met deze hybride wagen rijd je niet alleen zuiniger en in alle rust, maar kan je ook rekenen op een stijlvolle verschijning.
  • Toyota C-HR: in deze hybride ervaar je het comfort van een hybride SUV en de pittigheid van een hatchback.
  • Toyota RAV4: dé hybride SUV van Toyota brengt je zonder problemen van de stad naar de wilde natuur.
  • Toyota Yaris: de kleinste auto in het aanbod hybride wagens van Toyota, maar zeker niet de minste.

Hoeveel kost een hybride auto?

Uiteraard klinkt dit alles ons als muziek in de oren. Je zou bijna in je auto springen om een fancy hybride wagen aan te kopen. Maar hoe zit het nu met het kostenplaatje?

“Een hybride wagen kopen is duurder, maar die extra kost win je al snel terug omdat hybride wagens fiscaal interessanter zijn. De overheid biedt geen specifieke subsidies voor de aankoop van een hybride auto, maar wel heel wat belastingvoordelen. Wanneer de CO2-uitstoot minder dan 60 gram per kilometer bedraagt, is de hybride wagen zelfs 100% aftrekbaar. Een hybride auto is dus een interessante afschrijving voor wie een vennootschap heeft. De aftrekbaarheid tussen de hybride en de klassieke versie van je gekozen model kan best verschillen. Terwijl heel wat luxe wagens slechts voor de helft aftrekbaar zijn, zijn de hybride wagens van Toyota standaard 90% aftrekbaar, met uitzondering van de hybride SUV RAV4.

Daarnaast voel je het ook in je eindafrekening. Bij de verkoop van je wagen is de hybride meer waard, waardoor de balans terug in evenwicht gebracht wordt. Zeker voor mensen die hun wagen enkel gebruiken voor kortere afstanden is het erg goedkoop, want je kan praktisch continu elektrisch rijden. Bovendien betaal je met een hybride auto een pak minder of zelfs géén belasting op inverkeerstelling en ligt je jaarlijkse verkeersbelasting opvallend lager.”

Tekst loop door onder de afbeelding

Bekijk de hybrides van Toyota op een rijtje

In deze 20-pagina's tellende gids laten we je kennismaken met de hybride uitvoeringen van de Yaris, Auris, Prius en de RAV4. 

 

Hoe zit het nu met hybride wagens en de lage-emissiezone?

“Zoals eerder al gezegd heeft een hybride wagen een veel lagere uitstoot. Hij mag dus zonder probleem de lage-emissiezone in Antwerpen (of andere steden die ook een lage-emissiezone zullen invoeren) binnen. Lage-emissiezones laten enkel nog wagens toe die een lagere uitstoot hebben zodat er minder fijn stof in de lucht hangt. Andere mogelijke alternatieven om de lage-emissiezone binnen te treden zijn elektrische wagens of CNG-wagens.”

“CNG-rijden wilt zeggen dat je auto op aardgas rijdt. Er zijn enkele merken die CNG-voertuigen op de markt hebben gebracht, maar voorlopig met weinig succes omdat het grote probleem nog steeds is: waar kan je tanken? Kortom, hybride blijft de beste oplossing.”

Is het hele ‘lage-emissiezone-verhaal’ voor jou nog Chinees? Lees dan hier onze blog die je alles haarfijn uitlegt.

Wat brengt de toekomst voor hybride wagens?

Als je aan vrienden of familie vraagt wat zij denken over hybride wagens, denken ze allemaal dat het een tijdelijke oplossing is. Dat het een tussenstap is, een bruggetje zelfs naar elektrische wagens. Maar is dat ook zo? Zullen hybride wagens binnenkort verdwijnen? We schakelden Hugo Hamers nog even in als hulplijn.

“We hebben altijd gedacht dat elektrische wagens een verre toekomstdroom zouden zijn. Maar we zien dat het steeds dichterbij komt en realistischer wordt. Ik denk dat de shift naar elektrische wagens er zeker en vast zit aan te komen. Maar veel hangt ervan af hoe snel een land zich aanpast aan de integratie van elektrische wagens. Er is nood aan laadpalen en er moet een manier gevonden worden om je wagen sneller op te laden. Als je je elektrische wagen een hele nacht laat opladen, kan het zijn dat hij de volgende ochtend nog steeds niet volledig is opgeladen. Dat is een groot probleem waarvoor we oplossingen moeten vinden.”

Bye bye traditionele motoren?

“Alles zal ook van land tot land afhangen. Wie weet rijden we binnenkort wel op inductiewegen waarbij je wagen opgeladen wordt wanneer je aan het rijden bent. Maar uiteraard is dat toekomstmuziek. Voor mij betekent dat zeker en vast niet het einde van de hybride wagen. Daarover moeten we de eerste vijftien jaar niet wakker liggen.”

“Ik denk dat de kans groter is dat de traditionele motoren ‘in de problemen komen’. Dieselmotoren zullen uit het straatbeeld verdwijnen. Je merkt nu al dat ze geweerd worden in (onder andere) de lage-emissiezones. We merken dat er steeds meer een shift is van diesel- naar benzinewagens, vooral bij particulieren."

"Vroeger was België het dieselland bij uitstek, maar nu verdwijnen ze steeds meer naar de achtergrond. De kans is reëel dat dieselwagens binnen enkele generaties volledig uitgestorven zullen zijn. Mensen kopen steeds vaker een hybride wagen. Ik denk dat de strijd vooral gevochten zal worden tussen benzinewagens, hybride wagens en elektrische wagens."

Wat brengt 2018 nog voor GMAN?

“Ons aanbod hybride wagens van Toyota trekt heel wat klanten aan. Zo zagen we het afgelopen jaar bijvoorbeeld dat ons totaal verkooppercentage van hybride wagens bijna 80% was, en het jaar is nog niet voorbij. Met Toyota die blijft investeren in hybride wagens zal aan de stijging niet snel een einde komen.”

“Als mensen bewust een hybride wagen willen kopen, komen ze al snel bij Toyota terecht. Niet alleen hebben we al dertig jaar ervaring met hybride auto’s, maar we bieden vandaag ook een erg uitgebreid aanbod aan. En uiteraard kan je bij GMAN rekenen op een geweldige service op maat. Zoals onze slogan al doet vermoeden, GMAN geeft om je wagen!”

Zin gekregen om een testrit met een hybride wagen te boeken? 

Of ben je benieuwd wanneer je voor een nieuwe wagen sta? Voor alle duidelijkheid: élke reden is goed om van auto te veranderen. Je moet daarvoor zelfs niet op hét ultieme moment wachten. Maar ook nuchter berekenen kan de doorslag geven. Want een nieuwe auto aanschaffen kan soms de voordeligste oplossing zijn. Hoe dát kan, dat ontdek je in onze uitgebreide gids hieronder.