U gebruikt een zeer verouderde browser, gelieve uw browser up te daten.

Autosalon 2016: over hybride wagens en de auto van de toekomst.

GMAN, 21 januari 2016

Ik ben gek op auto’s.

Zo gek, dat ik ergens in het middelbaar zelfs heel even auto-ontwerp wilde gaan studeren in Milaan. Dat plan ging na even googelen niet door. Veel te dure studies. Dat soort carrière is maar voor enkelingen weggelegd. Maar niet getreurd. Als autoliefhebber krijg je maar al te vaak de kans om je hart op te halen. Op evenementen, raceweekends of gewoon op straat als er een pareltje voorbijrijdt. En natuurlijk tijdens de hoogmis: het Autosalon.

Wat was ik dus blij dat GMAN mij naar het Autosalon stuurde om een gastblog te schrijven. De hersenspinsels van een namiddag in Brussel Expo lees je hier.

De ‘goesting’ naar vernieuwing is eindelijk gearriveerd.

De autosector is volop aan het innoveren. De afgelopen jaren hebben we een flink pak vernieuwingen gezien. Denk maar aan Tesla, de aardgasauto (of CNG-wagen) en e-motoren. En op de Tesla-uitzondering na had ik de indruk dat die vernieuwingen niet altijd de aandacht kregen die ze verdienden. Op het Autosalon, dan toch. Maar dit jaar had ik een ander gevoel. Uiteraard trekt de massa nog steeds naar de vertrouwde standen. Maar ik merk toch dat nieuwe automerken en mobiliteitsoplossingen aan populariteit winnen. Op die standen was er voldoende animo zonder dat daar flauwe marketingstunts, tromgeroffel of cowboyhoeden voor nodig waren. Dat zegt volgens mij wel wat. 

De auto van de toekomst, vandaag op het Salon?

Ik ben geen mobiliteitsexpert, maar ik vind die hele shift wel heel fascinerend. Er is duidelijk iets op til. Slimme assistenten zoals Opel OnStar, nieuwe motoren op aardgas en elektrische stroom, zelfrijdende auto's,... De manier waarop we ons voortbewegen zal de komende decennia drastisch veranderen. De auto wordt méér dan een functioneel transportmiddel. Maar ook méér dan (alleen maar) een statussymbool om mee uit te pakken.

Er is een grote groep mensen die steeds bewuster een auto aankopen. Ze letten op het verbruik en kiezen bewust voor pakweg een hybride. Het kan geen toeval zijn dat er al meer dan 8 miljoen mensen op deze planeet met een hybride Toyota rondtoeren. Van Toyota Prius en Auris tot de nieuwe RAV4. Dat zijn 8 miljoen mensen die de evolutie hebben omarmd. Zet daar de elektrische wagens en wagens op aardgas bij, en je komt aan een indrukwekkende karavaan van bewuste bestuurders die het brandstofverbruik én de CO2-uitstoot drukken.

 

”Het kan geen toeval zijn dat er al meer dan 8 miljoen mensen op deze planeet met een hybride Toyota rondtoeren.”

 

Nu hou ik persoonlijk wel van wat innovatie, maar ik begrijp dat dergelijke veranderingen veel vragen. Zelfrijdende auto's zouden zomaar ons fileprobleem kunnen oplossen, maar onze wegen, onze wetgeving én verzekeringen zullen dan fundamenteel anders moeten. Om nog maar te zwijgen van onze mentaliteit en gewoontes op de weg. Die evolutie zal zich niet van de ene dag op de andere voltrekken. Dit is heel verre toekomstmuziek, met andere woorden. Maar we kunnen daar uiteraard niet mee wachten.

Veel merken hebben ergens wel een Eco-label. Ecomotive, Greenline, BlueMotion, … Als je vandaag een zuinige wagen wilt kopen zie je alle kleuren van de regenboog. In al die nieuwigheden vergeten we soms dat er al ruim 18(!) jaar een volwaardig alternatief op de markt is. Ik haalde het net al aan: de hybride modellen van Toyota. Of je nu op zoek bent naar een compacte stadswagen of een comfortabele zevenzitter, het aanbod is er. We hebben keuze! De toekomst staat vandaag al op het Autosalon. 

Mijn favoriete wagen staat in Paleis…

Over keuze gesproken. Het is natuurlijk fijn om naar de toekomst te kijken, maar wat met nu nu nu? Welke auto's kon ik niet zomaar voorbijlopen? Wel, het waren er een heleboel, om eerlijk te zijn. Jammer genoeg vroegen ze er ook een heleboel euro’s voor. Of het nu de Maserati Quattroporte, de BMW i8 of de Porsche 911 Targa 4S is. De prijzen van die modellen zijn duizelingwekkend. Ook bij de Mercedes CLS shooting brake, de Infiniti Q50 en de Lexus RC werd pijnlijk duidelijk wat voor een onhaalbare smaak ik dikwijls heb. Een voorliefde voor origineel design heet dat dan vaak. Een voorliefde voor een veel te zware autofinanciering zou bijna even juist zijn. Een haalbare kaart dan maar. Want dromen die uitkomen, daar heb je net iets meer aan. En dan ga ik toch opnieuw naar Toyota teruggrijpen. Paleis 9 it is!

Meer specifiek naar de nieuwe Toyota Prius. 

Ruim, no-nonsense, praktisch aan de binnenkant en een eigentijdse look aan de buitenkant. Eindelijk nog eens een ontwerp waarvan er geen twaalf in een dozijn bestaan. Maar een unieke, direct herkenbare lijn. Ik weet dat er veel 'lovers’ en ‘haters' zijn van de Toyota Prius. Om heel eerlijk te zijn heb ik er zelf lang over getwijfeld bij welke groep ik zelf hoor. Tot ik me liet overtuigen om er dit jaar eindelijk eens in te gaan zitten. Een hybride wagen met een zee van ruimte en een uniek kantje? 

Misschien is het tijd om me bij die 8 miljoen te voegen, wat denk jij? 

Thierry De Vynck werkt bij het communicatiebureau Dallas Antwerp. Hij is gespecialiseerd in sociale media en gepassioneerd door innovatie. We willen Thierry bedanken om deze blog met ons te delen.