U gebruikt een zeer verouderde browser, gelieve uw browser up te daten.

De meest gestelde vragen over hybrides

GMAN, 25 januari 2016 - Toyota

Het mag gezegd: de verkoop van hybride wagens zit in de lift. Geen toeval: ze zijn de kinderschoenen ontgroeid en milieubewustzijn is breder ingeburgerd. Je hoeft geen geitenwollen sokken te dragen om serieus te overwegen bij je volgende aanschaf voor hybride te gaan. Toch leven hierover meer vragen dan je denkt. Zelfs een coole twintiger vroeg: “Is dit hetzelfde als een wagen op waterstof?” Euh, nee dus. Ontdek hier de antwoorden op enkele vaak gestelde vragen en kom clever uit de hoek bij de volgende discussie hierover.  

Q: Waarom zou ik voor een hybride wagen kiezen in plaats van een gewone?

A: Iedereen heeft zo zijn eigen redenen om af te stappen van de klassieke auto voor een spannende nieuwe rijervaring. Een hybride wagen is minder belastend voor het milieu door de lagere CO2 en ook minder belastend voor je portemonnee, door lagere brandstofkosten en lage BIV tot 2021. Meer weten? Lees vooral verder.

Q: Hoe werkt dat precies, een hybride auto? Waar zit het verschil?  

A: Hybrides hebben naast een verbrandingsmotor ook een elektromotor en een accu. Het zijn dus geen 100% elektrische wagens, maar gecombineerde. Neem nu de hybrides van Toyota. De eerste motor loopt op benzine, de tweede is een elektromotor die zijn energie haalt uit het accupakket. Tijdens het rijden wisselen de twee motoren elkaar automatisch af. In de stad bijvoorbeeld schakelt de auto bij een bepaalde snelheid over op de elektromotor. Dan verbruikt hij géén benzine en spaar je het milieu en je portemonnee.

Sta je stil, dan doen beide motoren niets. Wanneer je de snelweg oprijdt, komt de benzinemotor een handje helpen. De energie die vrijkomt wanneer je het gaspedaal loslaat of remt, gaat niet verloren. Deze laadt de accu op.

Met andere woorden: een hybride Toyota laadt zichzelf op. Dankzij de Hybrid Synergy Drive® van Toyota – zoals het systeem voluit heet – is opladen aan een laadpaal dus niét nodig.

Maak je trouwens niet druk over da batterijen van hybrides. Ze zijn enorm betrouwbaar. We geven ook 10 jaar garantie en de batterij is inbegrepen in de aankoopprijs. Bij sommige andere merken betaal je hiervoor een maandelijks huurbedrag

Q: Is België klaar voor hybride verkeer? Zijn er voldoende laadpunten?

A: Zie vorig antwoord: kies je voor een Toyota hybride, dan heb je helemaal géén laadpunten nodig. Volledig elektrische auto’s (die Toyota niet maakt) moeten wél langdurig aan de laadpaal om ze vol te ‘tanken’. Toyota hybrides laden zichzelf op terwijl je rijdt. Daar hoef je zelf niets voor te doen. Makkelijker kan niet. Toyota hybride is dus een uitstekende keuze voor het dagelijks verkeer, maar ook voor alle autovakanties en andere buitenlandse trips.  

Q: Ik ben gevoelig voor autodesign. Moet ik op dit vlak toegevingen doen als ik voor hybride kies?

A: Goede vraag. We kunnen je alleen maar geruststellen, liefhebber van mooie auto’s. Noch aan de buitenkant, noch aan het interieur van een Toyota hybride merk je een verschil met een ‘gewone’ Toyota. Er zijn evenveel uitvoeringen, kleuren en opties als voor de klassieke wagens. Het speciale zit binnenin, onder de motorkap. Wie met je meerijdt, zal wel aangenaam verrast worden door het geruisloze rijden, het soepele schakelen en zo meer. Hybriderijders willen al snel niets anders meer.

Q: Ik rijd graag sportief en interesseer me voor de prestaties van een wagen. Is een hybride eerlijk gezegd voor watjes?

A: Voor de liefhebbers van techniek en performance, enkele veelzeggende data:

De Toyota Auris Hybride

• 1.8 VVTi motor (73 kW/99 pk)  
• Krachtige elektromotor (60 kW/81 pk) met E-CVT transmissie.
• Accupakket met metaalhydride batterijen

Prestaties

• Gecombineerd vermogen: 73 kW(136 pk) 
• Topsnelheid: 180 km/u 
• Acceleratie 0-100km/u: 10,9 sec 
• Gemiddeld verbruik: 3,8 l/100km
• CO2-uitstoot: 87 g/km 

De Toyota Prius Hybride

• 1.8 VVTi motor (72 kW/98 pk) 
• Krachtige elektromotor (60 kW/82 pk) met E-CVT transmissie.
• Accupakket met nikkel-metaalhydride batterijen

Meer weten over de Toyota Prius?

 

Prestaties

• Gecombineerd vermogen: 90 kW (122 pk) 
• Topsnelheid: 180 km/u 
• Acceleratie 0-100km/u: 10,6 sec 
• Gemiddeld verbruik: 3,0 l/100km
• CO2-uitstoot: 70 g/km 

De Toyota Prius Plug-in

• 1.8 VVTi motor (73 kW/99 pk) 
• Krachtige elektromotor (60 kW/82 pk) met E-CVT transmissie.
• Accupakket met lithium-ion batterijen

Prestaties

• Gecombineerd vermogen: 100 kW (136 pk) 
• Topsnelheid: 180 km/u 
• Acceleratie 0-100km/u: 10,8 sec 
• Gemiddeld verbruik: 2,1 l/100km
• CO2-uitstoot: 49 g/km 

De Toyota Yaris Hybride

• 1.5 VVTi motor (45 kW/60 pk) 
• Krachtige elektromotor (60 kW/82 pk) met E-CVT transmissie.
• Accupakket met nikkel-metaalhydride batterijen

Prestaties

• Gecombineerd vermogen: 74 kW (100 pk) 
• Topsnelheid: 165 km/u 
• Acceleratie 0-100km/u: 10,4 sec 
• Gemiddeld verbruik: 3,3 l/100km
• CO2-uitstoot: 75 g/km 

De Toyota RAV4 Hybride

• 2.5 hybride motor (111 kW/151 pk) 
• Krachtige elektromotor met E-CVT transmissie.
• Accupakket met nikkel-metaalhydride batterijen

Prestaties

• Topsnelheid: 180 km/u 
• Acceleratie 0-100km/u: 8.3sec 
• Gemiddeld verbruik: 4.9 l/100km
• CO2-uitstoot: 115 g/km 

Q: Is een hybride duurder in aanschaf? Welke besparingen staan daar tegenover? Op welke termijn kan je een mogelijke meerprijs terugverdienen?  

A De prijs van een Toyota Auris Hybride Pro Lease is €27.250, de Touring Sport versie ietsje duurder. Hoe meer kilometers je per jaar doet, hoe groter de kans dat je de meerkost van de aankoop in een viertal jaar tijd kunt recupereren via het lagere benzineverbruik.

Let wel: dieselrijders zullen binnenkort weer meer moeten betalen aan de pomp. Goed nieuws: Vlaamse hybriderijders betalen een lage BIV vanaf € 40 tot 2021. Wat is veranderd? Vroeger bepaalden het vermogen en de leeftijd van je wagen hoeveel BIV je moest betalen. In de BIV anno 2015-2016 speelt de leeftijd nog altijd een rol (hoe ouder, hoe goedkoper) maar ook de CO2-uitstoot. Sterk vervuilende auto’s betalen een hogere BIV dan wagens met een lage uitstoot.

Q: De hybride technologie is relatief nieuw. Is de prijs/kwaliteit ondertussen al op een aanvaardbaar niveau of is hybride nu nog te duur voor een technologie die misschien nog verder moet evolueren?

A: Wellicht het grootste misverstand is dat de hybride autotechnologie heel recent zou zijn. Toyota koos er al in 1997 voor om die technologie – als een van de allereerste – verder te ontwikkelen en te verfijnen. Daardoor heeft Toyota met 20 jaar ervaring een unieke voorsprong op de concullega ‘s. Dit verklaart ook waarom een van de populairste Toyota-types in België – de Auris – ook in de hybride categorie de bestverkochte is. Is België klaar voor hybrides? Reken maar van yes.

Wil je alles weten van hybrides en meer specifiek rond de hybrides van Toyota? Download dan het 20 pagina’s tellende eBook hieronder.
 

Bekijk de hybrides van Toyota op een rijtje

In deze 20-pagina's tellende gids laten we je kennismaken met de hybride uitvoeringen van de Yaris, Auris, Prius en de RAV4.