U gebruikt een zeer verouderde browser, gelieve uw browser up te daten.

Diesel versus benzine: wat zijn de verschillen?

GMAN, 27 april 2017

De knoop is doorgehakt: er pronkt binnenkort een nieuwe wagen op je oprit. Toch verloopt het aankoopproces niet zonder slag of stoot, want je moet rekening houden met een heleboel aspecten. Kies je voor een break of toch maar voor een stoere SUV? En besluit je voor zeven zitplaatsen te gaan of hou je het toch maar bij vijf? En dan hebben we het nog niet eens gehad over de kleur van je wagen.

Net nadat er een consensus over het model en de kleur werd bereikt, vlam je alweer op een dilemma over de automatische of handgeschakelde versnellingsbak. En dan misschien wel dé belangrijkste vraag: kies je voor een diesel- of een benzinemotor? Geen paniek. Het is en blijft een eeuwige tweestrijd voor quasi iedereen. Omdat we deze vraag vaak horen in onze showrooms, maken we voor eens en voor altijd komaf met dit vraagstuk. Ontdek hier welke motor het beste bij je past.

Wanneer is een dieselmotor geschikt voor mij?

Heb je al een voorkeur qua motor? Wanneer je dit in je omgeving navraagt, denk de meesten nog steeds snel aan diesel. Maar is diesel wel de juiste oplossing? We vroegen het aan onze mecaniciens.

Volgens hen is het een beetje vreemd dat het merendeel van de Belgen een dieselwagen heeft, want de Belg reed in 2016 gemiddeld maar 15.000 kilometer. Diesels zijn pas rendabel wanneer je lange afstanden aflegt. Ook wanneer je wekelijks veel kilometers op de autostrade vertoeft (minstens 60 km), meer dan 20.000 kilometers per jaar maakt en de gas graag eens volledig indrukt, is diesel iets voor jou. Twijfel je nog of een dieselmotor iets voor jou is? Ontdek dan de voor- en nadelen hieronder.

Voordelen van een dieselmotor

Rij je lange afstanden aan constante snelheden? Dan verbruik je weinig en ontwikkel je een grotere autonomie. Een doorsnee diesel verbruikt gemiddeld 15 procent minder dan een gelijkaardig benzinemodel.

Dieselmotoren zijn ook oersterk. Een diesel heeft minder moeite om een aanhangwagen of caravan te trekken dan een benzinewagen. De sterkte uit zich ook in een langere levensduur. Ze slijten een stuk minder snel en zijn uiterst betrouwbaar.

Nadelen van een dieselmotor

Zoals de legendarische Johan Cruyff zei: “Elk voordeel heb z’n nadeel.” Dat is bij diesels niet anders. De aankoopprijs is er al eentje. Voor een nieuwe diesel betaal je gemiddeld meer dan voor een benzine. De autobouwers grijpen - dankzij strengere uitstootnormen zoals de Euro 6-norm - terug naar duurdere technologie. Daarnaast is de fiscaliteit niet meer zo voordelig.

Vertoef je vaak in het stadsverkeer of maak je vooral korte ritten? Dan is een dieselmotor minder geschikt. Het duurt soms tot een half uur vooraleer hij zijn ideale rijtemperatuur bereikt. Wanneer je dus vooral korte ritten maakt en geen 15.000 kilometer per jaar rijdt, zal hij sneller slijtage vertonen en aanzienlijk meer verbruiken.

Wanneer je op onderhoud moet, zal je bij een diesel vaak wat meer moeten betalen. De logische reden hierachter is dat in een dieselmotor meer fragiele en ingewikkelde onderdelen zoals een roetfilter zitten die duur zijn om te laten vervangen.

Wanneer is benzinemotor geschikt voor mij?

Benzinewagens zijn aan een stevige opmars bezig. Zeker de moderne benzinemotors - zoals bijvoorbeeld de 1.0 turbo motor van de Opel Astra- zijn enorm interessant. De autobouwers zijn erin geslaagd om de cilinderinhoud te verkleinen zodat er minder brandstof nodig is en dit zonder vermogen te verliezen. Benzinewagens blijven wel vooral interessant voor bestuurders die grotendeels kortere afstanden doen, minder dan 15.000 km rijden per jaar of zelden op de autosnelweg vertoeven. Twijfel je nog of een benzinemotor iets voor jou is? Ontdek dan de voor- en nadelen hieronder.

Voordelen benzinemotor

Het grootste voordeel van een benzinewagen is de aankoopprijs. Deze ligt lager dan een diesel. Ook qua fiscale bijtelling, taksen en verzekering trekt een benzinewagen aan het langste eind. De jaarlijks verkeersbelasting ligt een pak lager bij benzinemotoren, maar varieert enorm per model.

Tijdens het onderhoud ben je goedkoper af met een benzine. In een dieselmotor zitten meer fragiele en duurdere onderdelen. Die verschillende aspecten zorgen ervoor dat het onderhoud van een dieselmotor duurder is dan die van een benzinemotor. Bovendien staan benzinemotoren er ook voor bekend om zachter te draaien. Op die manier stoten ze minder schadelijke gassen uit. Maar ook dat hangt weer af van het model. Sommige benzinewagens stoten meer uit dan diesels.

Tot slot: het aanbod benzinewagens is vele malen groter. Dat heeft wel als nadeel dat de ene benzine-auto de andere niet is en zodus ook minder ecologisch kan zijn dan bepaalde diesels.

Nadelen van een benzinemotor

Benzinewagens verbruiken meer en de brandstof is ook duurder. Toch wijkt het werkelijke verbruik van een benzinewagen niet zo sterk af van dat van een diesel. De prijs per liter benzine is ook iets hoger dan diesel, maar dat verschil is tegenwoordig historisch klein geworden.

Een goed voorbeeld daarvan is de nieuwe Corsa. Zijn benzinemotor '1.0turbo ecoFLEX' verbruikt gemiddeld 4,5l/100km (5.4l in de stad, 4,0l buiten de stad)

Een benzinemotor is trouwens niet zo sterk als een diesel. De levensduur van een benzinemotor ligt dan ook rond 200.000 kilometers, wat minder is dan een diesel. Doordat een benzinemotor hogere toerentallen dan een diesel draait, verslijt hij sneller. Toch zien we dat bij hedendaagse benzinemotoren het verschil kleiner wordt.

Mening van onze mecaniciens

Dus: moet je nu een diesel of benzine kopen? Wel, alles hangt af van de manier waarop je jouw voertuig gebruikt. Stel jezelf de vraag: ‘hoeveel kilometers rijd ik per jaar?’ en ‘rijd ik lange afstanden of eerder in korte ritten van punt A naar B in stad of dorp?’.

Pluis niet uit wat het goedkoopste is, maar kijk naar je rijgedrag. Een benzine is goedkoper in aankoop, maar verbruikt meer dan een diesel. Bovendien betaal je per liter meer voor benzine. Zijn dieselmotors dan voordeliger? Als je meer dan 20.000 kilometers per jaar rijdt en graag de gas eens indrukt wel. De fiscale voordelen van diesel zijn wel niet meer van tel.

Indien je vooral korte afstanden doet binnen een stad of dorp, is een hedendaagse benzinemotor aantrekkelijker dan een diesel.

Streef je naar een groenere wereld voor je achterkleinkinderen? Dan is het ecologische plaatje ook een belangrijk aspect in je keuze. Diesels stoten in het algemeen weinig CO2 uit, maar ontwikkelen langs de andere kant wel veel stikstofoxides. Benzinemotoren daarentegen zijn properder.

Diesel of benzine? Er zijn ook alternatieve oplossingen.

Over het ecologische plaatje gesproken, tegenwoordig zien we steeds meer alternatieve oplossingen verschijnen in het straatbeeld. Zeker nu de lage-emissiezone van kracht is in Antwerpen, en andere steden snel zullen volgen, hechten veel mensen belang aan een wagen met een zo laag mogelijke CO2-uitstoot. Ben je niet volledig mee in het verhaal van de lage-emissiezone? Lees er dan hier alles over.

De twee grootste en meest bekende voorbeelden van alternatieve oplossingen zijn hybride wagens en elektrische wagens. We zetten de voordelen voor jou kort op een rij.

Alternatief 1: hybride wagens

De eerste alternatieveling die dagelijks wint aan populariteit is de hybride wagen, maar wat is het nu eigenlijk? Een hybride auto heeft nog steeds een traditionele motor, maar hij kan ook elektriciteit opwekken waardoor je elektrisch kunt rijden.

Zo rij je bijvoorbeeld voor kortere afstanden full elektrisch. Voor langere afstanden schakelt je wagen over op zijn traditionele motor. Elke keer dat je afremt, herwint je auto opnieuw energie en deze energie wordt omgezet in elektriciteit. En zo kan je weer verder elektrisch rijden. Het is een totaal andere manier van rijden met een hybride wagen. Je rijdt rustiger, aangenamer én je uitstoot ligt een pak lager. Het milieu zal je dankbaar zijn!

Onlangs voelden we de CEO van de GMAN groep, Hugo Hamers stevig aan de tand over hybride wagens. Hij schetst een zeer interessant beeld van de toekomst van hybride wagens (en de traditionele diesel-en benzinewagens) in 2017. Je leest er hier alles over.

Wist je trouwens dat Toyota de pioneer der hybrides is. Ze brachten hun eerste model reeds uit in 1997! Download hieronder ons handig e-book met een duidelijk overzicht van alle hybride modellen uit de Toyota stal.

Bekijk de hybrides van Toyota op een rijtje

In deze 20-pagina's tellende gids laten we je kennismaken met de hybride uitvoeringen van de Yaris, Auris, Prius en de RAV4. 

Download de gids

 

 

 

Alternatief 2: elektrische wagens

Een elektrische wagen werkt, zoals de naam al doet vermoeden, voornamelijk op elektriciteit dankzij een herlaadbare accu en zijn elektrische motor. Zijn accu is uiteraard herlaadbaar. Het grootste struikelblok bij de aankoop van een elektrische wagen blijft het rijbereik. Met veel van de hedendaagse wagens geraak je niet verder dan 50 kilometer.

Gelukkig komt Opel eind dit jaar uit met een nieuw paradepaardje dat een oplossing biedt voor dit probleem: de Opel Ampera-e. Deze veelbelovende elektrische wagen zou een rijbereik hebben van minstens 500 (!) kilometer zonder op te laden. Hiermee zijn al je zorgen meteen van de baan! Daarbovenop is hij in no time opgeladen: een uurtje laden zorgt ervoor dat de batterij voor 80% is opgeladen.

Kan jij niet wachten op deze elektrische parel te ontdekken? Lees er dan hier alles over of schrijf je in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes over de Opel Ampera-e.

Hoor jij het nog steeds in Keulen donderen en heb je nog steeds geen flauw benul voor welk type wagen je moet gaan? No worries, we geven je nog een handig overzicht mee waar de grootste voordelen per categorie opgesomd worden.

Voor aanvullende vragen mag je gerust contact opnemen met één van onze GMAN medewerkers via ons contactformulier. Wil je meer tips, tricks én geheimen ontvangen? Schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief.