U gebruikt een zeer verouderde browser, gelieve uw browser up te daten.

Toyota Auris Touring Sports: een gouden wagen met sportief design

GMAN, 24 juli 2017 - Toyota

Auris is het Latijnse meervoud voor goud, toepasselijk aangezien je met de hybride uitvoering van de Toyota Auris heel wat geld (of goud) kunt besparen. Wist je dat hij samen met de Toyota Yaris bovenaan de top 5 van de goedkoopste hybride personenwagens in België staat? Nog een extra reden om deze groene auto met zijn gouden randje beter te leren kennen. Mogen we je met trots voorstellen: de hybride uitvoering van de Auris.

 

Het zit vanbinnen

Steeds meer mensen kiezen voor een Auris-vijfdeurs met een hybride motor. Tijd om deze keuze even te verduidelijken. We duiken meteen onder de motorkap: een 1.8 benzinemotor met vier cilinders in lijn, ondersteund door een krachtige elektromotor met E-CVT transmissie. Dit vertaalt zich in 136 afwisselende elektrische en benzine-aangedreven paarden op stal.

De gevolgen daarvan? Een CO2-uitstoot van slechts 79 g/km en een drinkbak van 45 liter die 3,8 liter per 100 kilometer verbruikt. Rijden met de Toyota Auris Touring Sports staat garant voor een muisstil rijgenot in plaats van een oorverdovend geronk. Toch boet hij niets in op het gebied van snelheid. De hybride uitvoering van de Auris gaat van 0 naar 100 in 10,9 seconden en heeft een maximumsnelheid van 180 km/u. ‘Het zit vanbinnen’ zong Clouseau ooit. Dat is bij de Auris dus ook niet anders.

 

Toyota Auris Touring Sport Hybride

Wist je trouwens dat er twee hybride uitvoeringen van de Auris bestaan? Naast de vijfdeurs Auris hybride bracht Toyota de variant ‘Touring Sport’, de breakversie, op de hybridemarkt. Deze uitvoering bezit dezelfde motor als de Toyota Prius: een 1.8 VVTi motor met E-CVT transmissie, een elektromotor en een accupakket met metaalhydride batterijen.

 

Leer de Toyota Auris Touring Sports vanbinnen én vanbuiten kennen

Of je nu de Active, Comfort of Pure hybride kiest, met een Toyota Auris zit je goed. De compacte middenklasser is duidelijk naar de fitness geweest, want hij oogt veel breder dan zijn voorganger. Ook het zwaartepunt werd verlaagd om hem een prestigieuze uitstraling te geven. Goud, weet je nog? Daarnaast heb je een moderne uitstraling dankzij de nieuwe chroom grill en LEDS in de voor- en achterlichtunits. Een nieuw, fris geheel in vergelijking met het vorige model.

Vanbinnen zijn de veranderingen duidelijker aanwezig. Het instrumentenpaneel bestaat uit sierlijke, elegante tellers en een nieuw multifunctioneel 4,2” TFT-kleurendisplay. In het design van het dashboard werden de instrumenten van de middenconsole geïntegreerd in een enkel oppervlak met verlichte aanraakschakelaars. Het ziet er allemaal wat gelikter uit dan in de voorgangers van deze Auris.

 

Veiligheid primeert ook voor de Toyota Auris Hybrid

Veiligheid blijft een topprioriteit voor Toyota. Ook voor de hybrides. Zowel de Prius, Yaris, Auris en RAV4 zijn uitgerust met het Toyota Safety Sense-systeem dat uitgebreid wordt met een radargestuurde snelheidsregelaar en een voetgangerdetectiefunctie voor het Pre-Collision-veiligheidssysteem. Neem even een kijkje naar de vier actieve veiligheidssystemen die de Auris nog waardevoller maken.

 

  1. Pre-Collision System (PCS)

Dit systeem maakt gebruik van sensoren en een camera om andere weggebruikers te registreren. Kom je in een onveilige situatie terecht? Dan word je meteen gewaarschuwd en treedt de functie Brake Assist in werking. Wanneer je niet alert genoeg reageert, remt de wagen vanzelf om een aanrijding te voorkomen, of om de gevolgen ervan te beperken.

 

  1. Lane Departure Alert (LDA)

Verlaat je je rijbaan zonder richting aan te geven, dan krijg je een waarschuwingssignaal te horen. Dankzij een ingebouwde camera zijn de hybrides in staat om de wegmarkering te registreren en je tijdig een stuurcorrectie te laten uitvoeren.

 

  1. Automatic High Beam (AHB)

Dit systeem zorgt voor een optimaal zicht in het donker. De sterkte van de straatverlichting wordt gemeten en tegelijkertijd wordt al het tegemoetkomend verkeer en voorgangers door een camera geregistreerd. Zo wordt automatisch geschakeld tussen groot- en dimlicht, voor meer veiligheid tijdens het rijden in het donker.

 

  1. Road Sign Assist (RSA)

Dankzij deze functie herkent de Toyota Auris alle verkeersborden en wordt nuttige informatie zoals snelheidsbeperkingen of inhaalrestricties snel weergegeven. Houd je je niet aan de verkeersborden? Dan wordt er een auditief en visueel waarschuwingssignaal uitgestuurd.

 

Het prijskaartje van de Toyota Auris Touring Sports en de hybride uitvoering?

Vaak wordt nog steeds gedacht dat je een klein fortuin moet neertellen voor een hybride wagen. Niets is minder waar, zeker als je kijkt naar wat je op lange termijn kan besparen met een hybride wagen.

 

Waarom kiezen voor de ‘groene’ variant?

Er zijn nog steeds heel wat misvattingen rond hybrides. Ze zouden een hype zijn, duur zijn, niet lang meegaan,… Enfin, we hielpen die misvattingen hier uit de wereld om sceptici van gedachte te doen veranderen. Naast de besparingen op lange termijn is een hybride fiscaal voordelig. Zeker nu steden zoals Antwerpen lage-emissiezones hebben gecreëerd.

Hybride chauffeurs daarentegen mogen op hun beide oren slapen. Plug-in hybrides blijven zeker vrijgesteld van BIV tot begin 2021, hybride wagens kunnen van een zeer laag BIV-tarief genieten.

 

Conclusie
De Toyota Auris Hybride is een ideale gezinswagen voor de moderne familie die ook aan het milieu denkt. Comfortabel groot, meer dan degelijk gebouwd en met een energiezuinige uitstoot. Een sterke totaalwagen die niet teleurstelt.

Maak je graag kennis met de andere hybrides van Toyota? We schreven er een handige gids over. Nu je al met de Auris hebt kennisgemaakt, is het de beurt aan de Yaris, Prius, C-HR en RAV4.

 

Bekijk de hybrides van Toyota op een rijtje

In deze 20-pagina's tellende gids laten we je kennismaken met de hybride uitvoeringen van de Yaris, Auris, Prius en de RAV4. 

Download de gids