U gebruikt een zeer verouderde browser, gelieve uw browser up te daten.

Wanneer moet je de distributieriem vervangen?

GMAN, 15 november 2017

De distributieriem is een belangrijk onderdeel van je auto. Als je deze niet tijdig vervangt, kan hij breken door slijtage en schade toebrengen aan de motor. De distributieriem vervangen is echter niet altijd eenvoudig én relatief duur. Waarom is dat zo en wat doet een distributieriem precies?  

Waarom de distributieriem belangrijk is

De distributieriem is het centrale punt van je wagen en verbindt belangrijke onderdelen. Hij zorgt voor de aandrijving van de nokkenassen die er op hun beurt voor zorgen dat de kleppen per cilinder op het juiste moment openen en sluiten. De distributieriem is ook verantwoordelijk voor de aandrijving van de olie-, brandstof- en waterpomp. Geen wonder dus dat de distributieriem één van de belangrijkste onderdelen van je wagen is. Zolang alles goed loopt, merk je niets van de distributieriem.

Hoe kan de distributieriem stuk gaan?

De distributieriem is getand zodat hij niet kan slippen, maar door zijn zware taak kan hij wel slijten. Als er te weinig spanning op de distributieriem zit of onderdelen zoals bijvoorbeeld de waterpomp beginnen te haperen, kunnen er breuken of loskomende tanden ontstaan. Andere schade kan optreden door het lekken van olie, brandstof of koelvloeistof, al dan niet in combinatie met weersinvloeden van buitenaf.

De slijtage van een distributieriem komt vaak niet alleen en kan wijzen op meer problemen. Je wagen rijdt niet meer comfortabel noch veilig. Hoe erg je er ook aan verknocht bent, soms is het beter om te investeren in een nieuwe of tweedehandswagen. Wil je weten of het tijd is voor een nieuwe wagen?

Als er door slijtage een tand verspringt, zal de motor slecht of zelfs helemaal niet meer lopen. In het ergste geval breekt de distributieriem en veroorzaakt hij zware motorschade. Het herstellen van een gebroken distributieriem kost een pak meer geld dan het vervangen van een distributieriem. Tijdig je distributieriem laten nakijken en vervangen is geen overbodige luxe.

 
 

Wanneer de distributieriem vervangen?

Elke autofabrikant zoals bijvoorbeeld Opel of Toyota bepaalt per model de vervangingstermijn voor de distributieriem. Dit is een maximum aantal gereden kilometers dat je met je distributieriem mag rijden. Naast het maximum aantal kilometers legt het automerk ook een maximum aantal jaren vast, mocht je het aantal kilometers niet halen binnen een bepaalde termijn. Meestal dien je de distributieriem te vervangen tussen de 60.000 en 150.000 kilometer. Een heuse kilometerstand die ook meteen de waarde van je wagen doet dalen. De vraag is dan of investeren in een nieuwe distributieriem nog de moeite is.

Een hoog aantal kilometers op de teller betekent vaak ook dat de wagen al heel wat kaarsjes heeft uitgeblazen. Een wagen met 60.000 kilometer is vaak 4 à 5 jaar oud en kan nog een mooie restwaarde hebben.

In het onderhoudsboekje van je wagen vind je terug wanneer de distributieriem vervangen moet worden en wanneer deze vervangen is geweest. Kijk dit dus ook steeds na als je een tweedehandswagen koopt.  

Leg je vooral korte afstanden af? Dan moet je de distributieriem vervangen vóór de aangegeven kilometerstand is bereikt. Doordat je je motor veel start en stopt, belast je namelijk de distributieriem extra.

Kan ik zelf de distributieriem vervangen?

Het vervangen van de distributieriem is niet goedkoop, maar het is ook té belangrijk om hierop te besparen door het zelf te doen. Laat je distributieriem steeds vervangen door een vakman zoals GMAN. Als de motor het hart vormt van je auto, is je distributieriem de hartspier die ervoor zorgt dat alles werkt. Eén fout kan zware en dure gevolgen hebben. Bij GMAN bieden we verschillende diensten aan om je wagen optimaal te onderhouden.

 

Waarom is de distributieriem vervangen duur?

Het is belangrijk dat het vervangen van de distributieriem op de juiste manier gebeurt en volgens de voorschriften van de autofabrikant. Hier kruipen heel wat werkuren in en vaak ontdekt de monteur dat andere onderdelen ook aan vervanging toe zijn.

Bij GMAN ontvang je steeds een offerte op voorhand zodat je een goed beeld krijgt van de kosten. Heb je een oudere wagen? Dan weegt een grote herstelling zoals het vervangen van de distributieriem vaak niet op tegen de restwaarde en is het interessanter om uit te kijken naar een nieuwe wagen.

Heeft je auto al heel wat jaren of kilometers op de teller? Ook dan heeft je distributieriem best wat te verduren gekregen. Een nieuwe wagen is op termijn vaak voordeliger dan het vervangen van je distributieriem.

Wil je graag op de hoogte blijven van andere acties? Wil je tips en tricks ontvangen? Of wil je geen enkel nieuwtje van GMAN missen? Schrijf je in op onze onze nieuwsbrief of volg ons op Facebook.