U gebruikt een zeer verouderde browser, gelieve uw browser up te daten.

Winterbanden zijn geen overbodige luxe, maar pure noodzaak!

GMAN, 10 november 2017

Winterbanden enkel bij sneeuw en vriestemperaturen? Think again. Wanneer de dagen korten en het kwik zienderogen daalt, garandeert zelfs het meest moderne antiblokkeersysteem geen vaste grip op een ijzig wegdek. Nog niet overtuigd? Verder in dit artikel vertellen we je waarom winterbanden geen overbodige luxe, maar pure noodzaak zijn.

Wanneer moet je van zomerbanden naar winterbanden wisselen?

We horen het vaak: “Voor die enkele winterdagen in België ga ik geen winterbanden steken.” Fout! Van zodra het kwik onder zeven graden gaat, wissel je jouw zomerbanden best in voor winterbanden. Waarom specifiek zeven graden? Het is de temperatuur waarop het rubber van de zomerbanden verduurt en zijn gripeigenschappen verliest. Winterbanden daarentegen hebben een zachter rubber dat ook bij lage temperaturen zacht blijft. Door tijdig over te schakelen verleng je de levensduur van je zomerbanden ook drastisch.

Wat is nu het grote verschil met zomerbanden?

Voornamelijk het profiel van de winterbanden is anders. Het zorgt voor extra grip zodat je veel stabieler over de weg beweegt. Veeg het cliché dat de voordelen van winterbanden vooral verkooppraatjes zijn dus snel onder de mat.

Winterbanden herken je aan hun bredere groeven en dus ook hun breder profiel. Dit zorgt voor meer grip en minder slipgevaar. Ook de rubbersamenstelling is vele malen soepeler. Winterrubber blijft flexibel in tegenstelling tot zomerbanden. Daarvan wordt het rubber té snel hard en heeft dus minder grip op de weg. Winterbanden verkorten ook de remweg op besneeuwde, natte of ijzige wegen. Om je een voorbeeld te geven: de remweg met een winterband is gemiddeld 4,7 meter korter bij 5°C aan 90 km/u.

Zijn alle winterbanden even kwalitatief?

Neen. Niet alle winterbanden zijn even kwalitatief en dus even veilig. Vaak hoor je beweren: ‘Kwaliteit herken je meteen.’ En dat geldt ook voor winterbanden.

 

Een goede winterband herken je als er ‘M+S’ in gemerkt staat. Dat staat voor ‘Mud and Snow’ en bevat een sneeuwvloksymbooltje. Het principe van een winterband is: hoe meer lamellen, hoe veiliger de band.

 

Zijn winterbanden verplicht?

Ook al bevelen we je het warm aan, in België en Nederland zijn winterbanden vandaag de dag niet verplicht. Toch zijn winterbanden geen overbodige luxe voor iedereen die vaak achter het stuur vertoeft. Heb je een wintervakantie in het vooruitzicht? Dan lees je best onderstaande richtlijnen per land:

  • Ga je op reis naar Oostenrijk? Voorzie dan winterbanden of sneeuwkettingen tussen 1 november en 15 april. Dan zijn deze namelijk verplicht bij erbarmelijke weersomstandigheden.  Bovendien moeten de winterbanden de vermelding ‘M+S’ vertonen. Winterbanden zijn niet verplicht als je minstens twee sneeuwkettingen aanbrengt op je aandrijfwielen. Gebruik je de sneeuwkettingen boven de winterbanden, weet dan dat de maximaal toegelaten snelheid 40km/u is. Good to know: als je je niet houdt aan de Oostenrijkse wetgeving, riskeer je een boete van 35 tot 5.000 euro. Wist je trouwens dat je sneeuwkettingen net als dakkoffers en dakdragers ook bij GMAN kunt huren? Klik hier voor meer info.
     

  • Raar maar waar, in Zwitserland is het gebruik van winterbanden niet in wetten vastgelegd. Het land geeft liever de voorkeur aan zwaardere uitrustingen zoals kettingen of spijkerbanden. Verwacht je wel aan een zware boete als je het verkeer hindert omwille van de staat van je banden.
     

  • Naar Duitsland met de wagen? Dan beschik je best over winterbanden waarop het “alpinesymbool” terug te vinden is. Dit betekent dat een “sneeuwvlokje” vervat is in een “bergketen met 3 toppen” (3PMSF=”3 peaks mountain snowflake”). Geen paniek! Indien jouw banden voorzien zijn van de vermelding “M+S” worden ze tot september 2024 erkend als winterbanden indien ze vòòr 31 december 2017 geproduceerd zijn. Best even checken dus.

 

  • Ben je graag tegendraads en ga je in winterse omstandigheden toch zonder winterbanden de baan op? Dan loop je tegen een waarschuwingsboete van 60 euro aan, alsook het verlies van één punt op het rijbewijs. Indien je voor verkeershinder zorgt loopt de boete op tot 80 euro.
     

  • Op wintervakantie in La Bella Italia? Dan ben je niet altijd verplicht om winterbanden te hebben. Opgelet: winterbanden zijn van 15 oktober tot 15 april wel verplicht op de Brenner Autobahn A22 en in de Aostavallei. Zo niet, dan riskeer je een boete van 78 euro. In andere delen van Italië kunnen op bepaalde wegen winterbanden en sneeuwkettingen verplicht zijn. Dit wordt kenbaar gemaakt door een verkeersbord.
     

  • Vanaf 1 oktober 2017 heeft ook Luxemburg het gebruik van winterbanden verplicht bij winterse weersomstandigheden. Ook de aanduiding van het “M+S” of het sneeuwvlok symbool is verplicht. Indien je deze regel aan je laars lapt, betaal je ongeveer 75 euro.

 

  • In Frankrijk duiden signalisatieborden langs de weg in welke mate winterbanden verplicht zijn. Deze borden staan in functie van de regionale bepalingen voor de Alpen en de Pyreneeën.

De weg in de winter veilig trotseren? Maak dan een afspraak om je winterbanden te plaatsen. Het GMAN team stuurt je graag veilig de weg op. Ben je je ervan bewust dat winterbanden pure noodzaak zijn? Deel deze blog dan met je vrienden, familie en collega’s. Blijf je graag als eerste op de hoogte van onze nieuwe modellen, strafste Stockdeals, handige tips of laatste blogartikels? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief of volg ons op sociale media.

 

Op de hoogte blijven van al onze bewegingen?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang alle nieuwe modellen, strafste Stockdeals, handige tips en laatste blogartikels.

content offer