U gebruikt een zeer verouderde browser, gelieve uw browser up te daten.

De zes grootste misvattingen over hybrides

GMAN, 07 januari 2016 - Toyota

Het zwarte schaap van de auto-industrie? De hybride auto. Telkens weer moet de hybride opboksen tegen tal van misvattingen en vooroordelen. Compleet onterecht. We zetten dat recht door 6 misvattingen over het zuinige zwarte schaap uit de wereld te helpen. Zo krijgt hij de lof die hij altijd al moest krijgen.

#1 de batterij is even snel plat als die van mijn smartphone

Een hybride batterij kun je écht vergelijken met een gewone batterij. Bovendien zijn ze enorm betrouwbaar. Toyota geeft toch niet voor niets tien jaar garantie op de batterijen van hybrides? Wat wel klopt is dat de batterij vaak moet opladen, maar daar hoef jij je helemaal niets van aan te trekken. De batterij laadt automatisch op tijdens het remmen. Zo sluit Toyota stilvallen helemaal uit. Aha! Dus geen nood om massaal stopcontacten langs de A12 te implementeren.

#2 Een hybride wagen heeft een korte adem

Het is logisch dat een hybride auto minder elektrische kilometers kan vreten dan bijvoorbeeld een Tesla. Weet je wat een Tesla niet kan? Zichzelf opladen. De elektrische motor in een hybride staat de verbrandingsmotor bij. En vergeet niet dat bij het remmen de accu oplaadt. Zo rijd je korte afstanden 100% elektronisch zonder dat je het weet. Prachtig toch?

#3 Een hybride kost stukken van mensen

Onjuist. Die drempel is zelfs stevig verlaagd. De hybride uitvoering van de Toyota Prius is beschikbaar vanaf € 30.310*, de Yaris vanaf € 18.295*, de Auris vanaf € 23.710* en de RAV4 vanaf € 34.990*. Valt best mee, toch? Om dan nog over de besparing op lange termijn te zwijgen. Bovendien zijn de hybride uitrustingen al enorm goed uitgerust, wat een eventueel prijsverschil zou verklaren.

*prijs gekend op 22 december

#4 Een hybride brengt mij nog minder op dan mijn spaarboekje

Integendeel! Een hybride wagen zorgt voor een optimaal rendement en toerental van de thermische motor. Hierdoor verbruikt u zelfs tot twee keer minder tijdens het shoppen in de stad of in die vervloekte accordeonfile. Zoals hierboven vermeldt, levert remmen je elektriciteit en dit helemaal gratis! Bovendien moet je met hybride wagens minder vaak op onderhoud. Hoe dat komt? De remblokken moeten minder vaak vervangen worden en van een roetfilter is geen sprake.

#5 De hybride markt heeft té weinig modellen

Want er zijn toch oh-zo-weinig modellen! Toyota heeft maar liefst 6 verschillende modellen. Bovendien is het aanwezig in werkelijk ieder segment. Van de compacte wagens? Daar is de Yaris, de compacte stadswagen, de enige. Compacte SUV’s? De RAV4. Groene gezinswagens? De Auris. De koning van de hybride personenwagens? De Prius. Voor werkelijk iedereen is er een hybride naar wens. Sommigen hebben trouwens verschillende uitvoeringen. Dit zijn stuk voor stuk zijn pioniers in hun categorie. Ga maar na.

#6 Hybride is een hype die nooit gaat doorbreken

Fout. Fout. Fout. Wie beweert dat hybride slechts een overgangstechnologie is tussen diesel of benzine en de elektrische motor zit er compleet naast. Toyota begon in 1995 al met het prototypen van een hybride en in 1997 bracht de allereerste Prius op de markt. Dit jaar zag zijn vierde generatie het levenslicht. Dat betekent dat het model al 20 jaar in omloop is. En 20 jaar, dat is wat veel om te spreken van een ‘hype’, niet? Toyota is helemaal overtuigd van hybrides. Het verkocht in de afgelopen jaren meer dan acht miljoen hybride wagens, waarmee het met voorsprong de grootste hybrideproducent ter wereld is. Bovendien hopen ze de totale verkoop door de jaren heen in 2020 op ruim 15 miljoen hybride auto’s te brengen. Zo blijft het ver voor hun concurrenten die eindelijk doorhebben dat hybride een technologie van vandaag is. En van morgen. En overmorgen.

Zo, na deze uiteenzetting zou dat zwart toch wel van het schaap moeten zijn. Wat het eigenlijk altijd al had moeten zijn, want bij een hybride wagen komt er geen roetfilter aan te pas. Omdat wij –net zoals Toyota- overtuigd zijn van de hybridetechnologie, bundelden we alle hybrides van Toyota en lichten we ze toe in een uitgebreide gids. Downloaden kan hieronder. Veel leesplezier! 

Bekijk de hybrides van Toyota op een rijtje

In deze 20-pagina's tellende gids laten we je kennismaken met de hybride uitvoeringen van de Yaris, Auris, Prius en de RAV4.